
Op deze pagina:
- TheA is een dageenheid
- Ruimte voor ontwikkeling en groei
- Betrokkenheid en engagement
- Ondersteund door wetenschappelijk onderzoek
- Therapeutische werkvormen en stromingen
- Individueel en in groep
Kernwaarden als openheid, speelsheid, creativiteit en verbinding staan centraal tijdens een dagopname in TheA.
Ruimte voor ontwikkeling en groei
TheA creëert nieuwe denk- en bewegingsruimte voor:
- het kind
- het gezin
- de reeds aanwezige hulpverlening
Zo zoeken we op welke manier het kind relationele en individuele krachtbronnen kan aanspreken om hem of haar te ondersteunen op de weg naar verdere ontwikkeling en groei.
De dageenheid is een plaats waar kinderen ruimte ervaren voor andere perspectieven en andere culturen, met begrip voor en integratie van verschillende waarden en normen. Het is een plaats om samen in alle vrijheid te denken, te zoeken, te proberen en nieuwe oplossingen te creëren.
Betrokkenheid en engagement
De ontwikkeling en de groei van elk kind is onlosmakelijk verbonden met zijn of haar nabije omgeving. De band die het kind heeft met zijn of haar meest nabije zorgfiguren is immers een belangrijke bron van levenskracht en groei.
Om onze therapeutische doelen te realiseren, verwachten we bij elke dagopname een grote betrokkenheid en engagement van:
- het kind of de jongere;
- de ouders en/of andere zorgfiguren;
- in combinatie met een blijvende aanwezigheid en ondersteuning van het kind en het gezin door een reeds aanwezige en betrokken hulpverleningspartner.
Ondersteund door wetenschappelijk onderzoek
We bouwen onze visie bewust op wetenschappelijk onderzoek. Het feit dat we als mens in de kern een sociaal, relationeel wezen zijn, maakt dat de mogelijkheden van een therapeutisch proces verbonden zijn aan twee belangrijke voorwaarden. Deze zijn vanuit onze visie te allen tijde prioritair en vormen onze leidraad betreffende therapeutische beslissingen en interventies.
Veiligheid
Zowel binnen de therapeutische relatie als in het dagelijkse leven. Emotioneel leren is immers niet mogelijk als een kind zich onveilig voelt.
Hechtingsrelatie(s)
Een therapeutisch proces is ook een emotioneel leer- of verwerkingsproces. En leren doen we als mens, vaak letterlijk, stap voor stap. Dit geldt ook voor emoties. Kinderen en jongeren hebben hierbij hulp vanuit hun omgeving nodig. Zéker de kinderen en jongeren die hopeloos in de knoop geraakt zijn met hun emoties en zich daardoor niet staande kunnen houden in de dagelijkse structuren van onze samenleving. Inzet op hechtingsrelaties is dan ook vaak een noodzakelijkheid.
Individueel en in groep
Bovenstaande therapievormen bieden we zowel individueel als in groep aan. Doorheen de dagopname zoeken we voortdurend welke werkvormen het meest aansluiten bij de noden en talenten van elk kind om zo groei- en ontwikkelingskansen te optimaliseren.
Binnen het team van TheA brengt eenieder zijn eigen expertise in. Overkoepelend is er een gemeenschappelijke basis om verbinding binnen het team en de trajecten te faciliteren. Deze basis vertrekt vanuit het principe dat een interventie enkel effectief is als deze vertrekt vanuit een afgestemde relatie. De basisprincipes zijn op volgende theoretische inzichten gestoeld:
- complexe adaptieve systemen als basis van het systemisch denken
- het oplossingsgericht denkkader
- geweldloos verzet
- narratieve psychotherapie
- het nomadisch denken
- team als therapeutisch medium