
Kwaliteitsbeleid
Voor AZ Sint-Maarten is het kwaliteitsbeleid een integraal onderdeel van het organisatiebeleid en een kernelement van onze OSKAR-waarden, ofwel Openheid, Samenwerken, Kwaliteit, Ambitie en Respect.
Het onderstreept het belang van een kwalitatief, veilig en efficiënt zorgproces gericht op het welzijn van de patiënt. De tevredenheid van de hedendaagse patiënt wordt niet alleen bepaald door de medische, paramedische en verpleegkundige zorg maar ook door de kwaliteitsbeleving van elk contact met zorgverleners en het ziekenhuis.
Een kwaliteitsbeleid en kwaliteitszorg helpen bij het continu verhogen van kwaliteit.
Interne audits
In 2024 werden interne thema-audits opgestart. Bij thema-audits wordt de implementatie van de patiëntveiligheidsdoelen (of andere kwaliteitsthema’s) nagegaan door middel van een zelfevaluatie en eventueel ook een bezoek op de werkvloer. De auditvragen komen tot stand in samenwerking met de experten van de thema’s.
Een intern team van dertien auditoren werd opgeleid door Kerteza voor het uitvoeren van audits.
Jaarlijks worden er drie ‘auditgolven’ georganiseerd op een steekproef van diensten/eenheden. In 2024 werden volgende thema’s gecontroleerd:
- handhygiëne
- algemene hygiëne
- patiëntidentificatie
- voedselveiligheid
- veilig gebruik van medische apparatuur en preventief onderhoud

Voorbereiding externe audit kwaliteitsbeleid (maart 2025)
De externe audit is een toetsing waarbij een externe organisatie kijkt naar de implementatie van het kwaliteitsbeleid in ons ziekenhuis. De ambitie? Nagaan in welke mate het kwaliteitsbeleid leeft op alle niveaus van de organisatie. Zo willen we weten wat we goed doen en wat nog beter kan.
In 2024 lag het accent op de planning, de sensibilisering en voorbereiding van de externe audit kwaliteitsbeleid.